Inilah Kami Pelajar DIB2C (2011)

Inilah Kami Pelajar DIB2C (2011)
aq harap hubungan kiteorg akn kekal rapat seperti mule2 kiteorg berjumpe dan akan berkekalan sehingga ke sem 6.. memng best dapat duduk satu kelas ngan korang sume.. masing2 x kedekut ilmu dan ambil berat antare satu same lain.. keep it up guys.. jgn ade 'clicks' ok..!!

Sunday, July 29, 2012

PRU13: Orang muda pilih siapa? - Bahagian I

GENDANG Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) hanya menunggu masa untuk dipalu. Pelbagai andaian mengenai tarikh sebenar pilihan raya dibuat oleh mereka yang arif dalam rentak politik negara namun, sehingga kini ia masih menjadi tanda tanya.

Selain tarikh PRU13, persoalan yang masih kabur ialah parti mana yang menjadi pilihan anak muda di negara ini di mana mereka disifatkan sebagai talian hayat parti politik yang bertanding dalam pilihan raya umum itu nanti.

Bagi mendapatkan jawapan kepada persoalan itu, Sinar Harian dengan kerjasama Astro Awani dan Bernama Radio 24 mengadakan Debat Sinar yang bertajuk PRU13: Orang muda pilih siapa? Yang berlangsung selama satu jam setengah di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, Khamis lalu.

Debat itu mempertemukan dua tokoh politik muda iaitu Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya sementara moderatornya pula ialah Pensyarah Jabatan Strategik dan Antarabangsa, Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Mohamad Abu Bakar.


Berdasarkan tajuk kita pada hari ini ‘PRU 13: Orang Muda Pilih Siapa?’, apakah definisi orang muda seperti yang anda fahami?

FATHUL BARI: Berbicara tentang ‘PRU 13: Orang Muda Pilih Siapa?’, kita perlu klasifikasi ataupun mengetahui terlebih dahulu teknologi orang muda, siapakah orang muda? Kalau kita lihat PRU telah berlangsung selama 12 kali. Lima tahun lalu telah berlangsung PRU sampai ke hari ini, maka inilah pilihan orang muda. Jadi adakah kita nak maksudkan orang muda itu adalah orang yang berada pada kurun ini ataupun pada masa ini tahun 2000 ke atas. Ataupun orang muda adalah memiliki ciri-ciri cara berfikir tertentu.

Mungkin kita boleh kombinasikan antara cara orang muda dan juga massa. Kalau kita lihat di dalam hadis Nabi SAW, baginda menggambarkan ciri orang muda sebagai agresif dan kritis contohnya apabila sahabat Nabi, Abdullah Umar r.a meminta Nabi SAW untuk menyertai peperangan di saat bila berusia 13 tahun. Usia agresif.

Begitulah mereka berfikiran kritis sehingga kalau kita lihat sebahagian daripada sahabat Nabi, antaranya Abu Jannah dan Mu'az Bin Jabal. Mereka bertanya kepada Nabi Ishak soalan jarang diajukan oleh orang yang senior daripada mereka. Contoh, mereka bertanya kepada Nabi SAW tentang apakah amalan yang boleh mendekatkan diri dengan syurga, apakan soalan yang tidak pernah diajukan kepada kamu Ya Rasulullah yang mampu mendekatkan seseorang dengan syurga. Menunjukkan mereka ini berfikiran kritis.

Apabila kita berkata orang muda ini agresif, kadangkala tindakan itu keterlaluan. Sebagai contoh, apabila datang dua orang kepada nabi SAW, lelaki yang pertama agak berusia. Ini ada berhubung kait dengan hukum hakam di dalam bulan Ramadan Al Mubarak. Apabila lelaki pertama bertanya kepada Rasulullah mengenai hukum bermesra dengan isteri pada siang hari. Katanya Rasulullah SAW tidak memberi sebarang masalah.

Tiba-tiba datang orang muda kepada Nabi SAW, bertanya kembali apakah hukum bermesra dengan isteri di siang Ramadan? Nabi SAW tidak mengizinkan pemuda. Sehingga sahabat Nabi bertanya mengapa berlaku sedemikian? Orang tua kamu izinkan, orang muda kamu tidak izinkan. Kata Nabi SAW, sesungguhnya orang tua itu mampu mengekang jiwanya. Maknanya di sini, ciri-ciri orang muda bersifat agresif, kritis dan kadang kala tidak keterlaluan yang jauh berbeza.

Yang kedua, dilihat pada manusia semasa, zaman. Sesungguhnya, apabila zaman pada hari ini dunia komuniti web. Orang muda generasi dot net digelar sebagai menguasai media sosial. Menurut kajian AC Nielsen, 80 peratus antaranya usia 20 hingga 40 tahun menggunakan internet. Maksudnya, dunia orang muda pada zaman kini adalah massa, media sosial terdiri daripada facebook dan sebagainya. Itu yang kita tekankan dua ciri-ciri orang muda.

Seterusnya seperti topik perbahasan kita pada hari ini mengenai nak pilih siapa? Saya suka memilih cara al-Quran, ALLAH SWT, Rasulullah SAW. Maka di sini, saya nak jelaskan ciri-ciri pemimpin perlu ditolak oleh orang muda. Pertama sekali, pemimpin yang selalu menimbulkan huru-hara, kacau bilau, menggugat keamanan negara perlu ditolak. Apabila datang manusia yang menghancurkan negara maka ia perlu ditolak.

NASRUDIN: Pendekatan yang dibawa al-Quran, sikap yang berani, bermoral atau optimis. Ada statistik bahawa orang muda merupakan mereka yang dalam usia 24 hingga 35 tahun, 30 hingga 32 peratus, ataupun dalam negara ini hampir 4.6 juta.

Generasi muda dikenali sebagai Gen Y iaitu mereka celik maklumat, satu kelompok yang memiliki jaringan sosial secara meluas. Kebangkitan anak muda yang celik maklumat selalunya jemu dengan politik bersifat perkauman, berat sebelah, tidak bebas bersuara.

Sebaliknya pengundi muda mahu pemimpin yang bersifat terbuka dan pegang pada janji. Sebarang kata-kata pemimpin atau parti politik akan dinilai oleh mereka sendiri.

Orang muda juga jemu dan jelak dengan idea lapuk, korupsi, trend menggula-gula rakyat serta jelak dengan pemerintahan terlalu lama, pemerintahan penuh kezaliman. Kebangkitan anak muda adalah pemangkin gerakan perubahan yang mampu mencetuskan perubahan.

Lebih 50,000 pemuda hadir dalam satu program di KLCC baru-baru ini, dan jumlah ini digambarkan sebagai satu gelombang belia bertemakan kerajaan untuk belia, adakah jumlah ini boleh diterjemahkan kepada bentuk sokongan kepada kerajaan?

FATHUL BARI: Jika dihitung erti perhimpunan dari segi jumlah, saya rasa masih ramai di luar sana yang tidak datang, walau bagaimanapun ia merupakan tetap dianggap sebagai satu suara. Kerajaan dan pemerintah Umno dan BN mengambil berat tentang apa disuarakan orang muda.

Apa yang penting sikap kita dalam mengurus perhimpunan, iaitu mampu kawal sikap dan akhlak peserta. Walau bagaimanapun masih wujud sesetengah pihak menghalang dan melakukan kerosakan seperti merosakkan kenderaan polis walaupun terhadap larangan mereka masih meneruskan juga perhimpunan itu. Biarlah kita berdisiplin menggunakan kaedah syarie yang tidak melarang bersuara. Mengapa apabila ditawarkan stadium untuk berbicara, mereka pilih jalanan untuk menyebarkan di khalayak ramai.

NASRUDIN: Tidak mudah bagi parti pembangkang yang ditekan dari semua arah, tiba-tiba diberikan bantuan dan sokongan secara sukarela. Inilah yang berlaku dalam negara kita kalau kita faham erti demokrasi. Kita mahu kebebasan yang sedemikian untuk kita bersuara atau berhimpun secara aman. Namun ustaz Fathul Bari seolah-olah tidak memahami maksud sebenar demokrasi. Umno parti politik dokong demokrasi. Himpunan anti Lynas yang kita buat puluhan orang yang hadir, contohnya di padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), apabila tiada provokasi daripada pihak tertentu perhimpunan itu aman.

Setiap kali turun berhimpun, kita akan keluarkan satu kenyataan kepada anggota supaya jangan membawa senjata seperti parang, pisau atau pencungkil gigi sekalipun agar tidak dituduh mencederakan polis atau sesiapa. Hanya bawa garam dan air mineral, yang menjadi kucar kacir apabila gas pemedih mata dilepaskan. Perhimpunan ini adalah perhimpunan aman, itu sebab kita tekankan bahawa hak rakyat untuk menentukan masa depan negara yang mereka akan mengundi. Kalau polis tidak kacau saya pasti kita akan hormati anggota polis. Himpunan Bersih pernah mendapat pengiktirafan dari Al Jazeera yang menyebut perhimpunan itu sebagai ‘the best trafik marshal in the word’. Dapat pengiktirafan dunia kerana selepas mengurus perhimpunan besar, kita mengutip sampah di tepi jalan sehingga bersih.

Tetapi apa yang berlaku pada Bersih 3.0 baru-baru ini, Unit Amal kita kutip sampah kena belasah polis.

Itu sebab saya tegaskan perlu wujud satu keadilan dan jangan hanya siarkan video Unit Amal serbu kawalan polis tetapi siarkan juga video unit tersebut menyelamatkan pemandu polis yang cedera selepas merempuh orang ramai. Jika pilihan raya mahu dilakukan, maklumat untuk disampaikan kepada pengundi perlu ada, ini untuk memudahkan mereka tahu apa tawaran BN atau Pakatan Rakyat. Namun, jika kita tidak boleh bersuara bagaimana untuk menyampaikan maklumat untuk pengundi mengundi dengan adil dan betul. Akhirnya mereka akan tersalah pilih, pilihan raya adalah maklumat bukan buat jalan raya atau duit raya.


-TAMAT BAHAGIAN 1-



No comments:

Post a Comment